Így lehet fenntartható egy céges ajándék - a 6R modell

‍Tollak, bögrék, füzetek, baseball sapkák és márkázott autóillatosítók - ha ezek közül legalább egy neked is megbújik az otthonodban, beesve két fiók közé, porosan és elfeledve, akkor tudod, mennyire feleslegesek a céges ajándékok. Vagy mégsem azok?

céges ajándék - a 6R modell

Legyen szó külső vagy belső rendezvényről, csapatépítőről, karácsonyi vagy Mikulás csomagról, ajándékozni márpedig kell. Szeretünk adni, szeretünk kapni, céges keretek között pedig el is várt, hogy valamilyen ajándékkal is(!) megmutassa a menedzsment, hogy értékeli a dolgozóit, partnereit és ügyfeleit.

Egy újabb indokolatlanul gyorsan kifogyó reklámtoll azonban semmi ilyesmi nem mutat meg - ráadásul a környezetet is szennyezi, nem csak a legyártása és disztribúciója, de a rendkívül rövid és véges életútja is: a gyárból az irodába, az irodából a szemétbe.

Tökéletes példa egy ilyen ajándék a cradle-to-grave lineáris gondolkodásmódra, amit annyira szeretnénk már magunk mögött hagyni és áttérni a cradle-to-cradle elvre, ami a körforgásos gazdálkodás alapja: biztosítja, hogy minden termék visszakerüljön a természetbe (biológiai ciklus) vagy egy új termék alapanyaga lehessen (technikai ciklus).

Erre az elvre épül tehát a körforgásosság, amit mi a HighVibes-nál a 6R modellel szeretünk a legjobban leírni.

Mi az a 6R modell?

Forrás: HighVibes

Eredetileg Bea Johnson, a lakossági fenntarthatóság úttörőjének 5R modellje mentén kezdtünk el gondolkodni a rendezvényszervezés megreformálásáról, így az ajándékozásról is. Aztán hamar rájöttünk, hogy nekünk jobban működik egy átalakított, 6R modell, ami a körforgásosság különböző megközelítéseiből állt végül össze.

Fontos, hogy számít a lépések sorrendje: elsősorban az a célunk, hogy elkerüljük a károsanyag-kibocsátást és a hulladéktermelést. Ideális esetben, ahogy haladunk a folyamatban, egyre kisebb lesz a lábnyomunk.

Nézzük, mit jelent ez az ajándékozásra nézve!

1. Rethink

Természetesen az a legfenntarthatóbb ajándék, ami nincs. Elófordul, hogy ebben az “újragondolás” fázisban valóban arra jutunk az ügyfeleinkkel, hogy nincs szükség ajándékra egy adott rendezvényen. Máskor viszont van. És nincs ezzel semmi baj.

A hagyományos ajándékok újragondolása viszont elengedhetetlen. Rengeteg olyan, környezetre káros dolog létezik, amit csak azért csinálunk így, mert “ez a szokás”. Gondold újra, hogy miért ajándékozol, és hogy hogyan tudnád úgy elérni ezt a célt, hogy közben nem károsítod a bolygót!

Tárgyi ajándékok helyett adhatsz például élményt, amire akár a dolgozók és vendégek egyénileg is elmehetnek, vagy közösen vehet részt bennük a csapat!

2. Refuse

Ha az előző lépés során arra jutottál, hogy kellenek ajándékok, itt az ideje nemet mondani a könnyű megoldásokra. Mondj nemet a csomagolópapírra, az apró, utolsópillanatos kiegészítőkre, az ajándékkártyákra, a masnikra és szalagokra! Sokkal többet ér, ha egy átgondolt, személyes ajándékot adsz, mint ha egy feleslegeset csomagolsz be szépen.

3. Reduce

Van, hogy a kevesebb tényleg kevesebb, legalábbis ami a lábnyomát illeti. Pontos tervezéssel egy nagyobb Mikulás-bulin vagy all-staff napon is fel tudod mérni, hogy mennyi ajándékcsomagra lesz szükség, sőt, azt is megtervezheted, hogy mi lesz azokkal a csomagokkal, amik megmaradnak. Ha például finomságokat adsz ajándékba, a maradékot eljuttathatod a rászorulóknak, a Budapest Bike Maffia vagy az Élelmiszerbank segítségével.

4. Repurpose

Szintén jó megoldás az ajándékok lábnyomának csökkentésére, ha csere-berét vagy gyűjtést szervezel: így a tárgyak gazdát cserélnek, úgy folytatják életútjukat és máris megspóroltad a bolygónak a gyártás költségeit is.

Emellett az upcycling szintén segít új életet adni tárgyaknak, sőt, a hulladéknak szánt alapanyagokat is visszahozhatod - vagy visszahozhatjátok egy közös workshopon -, a körforgásba.

Ha pedig a gyártás mellett döntesz, fontos, hogy olyan alapanyagokat válassz, amiket újra fel lehet használni! Mi például adtunk már egy rendezvényünk sajtósainak mosolygó almát, újraszalvétába csomagolva - és imádták!

5. Recycle

A legtöbben ezzel a lépéssel kezdik, és itt is fejezik be a fenntartható törekvéseiket: pedig nem véletlenül került csak az ötödik helyre az újrahasznosítás. A cél az, hogy amire eljutsz a gondolkodásban idáig, már ne legyen mit újrahasznosítani. De ha mégis keletkezik az ajándékozás során hulladék - gyűjtsd szelektíven!

6. Rot

A komposztálás elsősorban ételmaradékok esetében merülhet fel, de nem kizárólag. Egyik kedvenc megoldásunk az ajándékkártyákra a magpapír, amit a vendégek otthon elültethetnek. A papír lebomlik, a magocskák vadvirágokká nőnek, és mi hetekkel később újra adtunk valamit a dolgozóinknak/vendégeinknek.

Lépésről lépésre

A fenntarthatóság hatalmas labirintus, amiben könnyű elveszni, de az olyan eszközök, mint amilyen a 6R modell is, segítenek strukturáltan gondolkodni és lépésről lépésre haladni előre. Reméljük, tudtunk segíteni, hogy idén a te céges ajándékod se végezze a szekrény végében!

Dubán Kitti

Dubán Kitti

HighVibes Marketingmenedzser
Kapcsolat

Olvass tovább cikkeink között!

céges ajándék - a 6R modell

Így lehet fenntartható egy céges ajándék - a 6R modell

‍Tollak, bögrék, füzetek, baseball sapkák és márkázott autóillatosítók - ha ezek közül legalább egy neked is megbújik az otthonodban, beesve két fiók közé, porosan és elfeledve, akkor tudod, mennyire feleslegesek a céges ajándékok. Vagy mégsem azok?

Elolvasom
Kreatív kezek, zöld szívek - ovisulis kampány

KREATÍV KEZEK, ZÖLD SZÍVEK KAMPÁNY - Légy a környezettudatos nevelés úttörője!

A fenntarthatóság nem csupán lehetőség, hanem kötelesség a jövő generációi iránt. Az UpSolut Upcycling Ügynökség úttörő kezdeményezést indít Kreatív Kezek – Zöld Szívek néven, hogy a vállalatok aktívan hozzájárulhassanak az óvodai és iskolai környezettudatos neveléshez! Csatlakozz kezdeményezésünkhöz és támogasd az ovi-sulis upcycling workshopokat! Vállalatod számára nemcsak marketingértéket jelent, hanem aktív szerepet vállalhatsz a jövő nemzedékének szemléletformálásában.

Elolvasom

Ismerd meg alkotóinkat! (hamarosan)